torsdag 13 februari 2014

Om att jobba med bistånd


Jag tänker hela tiden att jag ska lägga upp lite fler bilder från Malawi, så här kommer några som jag tog för ett reportage om hur det är att arbeta som biståndsarbetare.


Jag intervjuade Lars Mannberg som jobbar på Individuell Människohjälp. När jag skulle plåta honom kom de här tre ungarna fram och ville vara med. Det fick de förstås.


Individuell Människohjälp arbetar med att bekämpa fattigdom och fokuserar särskilt på att förbättra kvinnors situation. Genom mikrolån får kvinnor ett startkapital så att de kan bygga upp egna näringsverksamheter.


När kvinnorna kan försörja sig själva höjs deras status både inom familjen och i samhället i stort. Plötsligt får de vara med och fatta beslut som rör dem och deras barn. Dessutom blir de mer angelägna om att deras döttrar ska få gå i skolan.


Jag har ju skrivit om det tidigare, att Malawi är ett av Afrikas fattigaste länder och att många familjer inte har råd med skoluniformer och böcker. Ofta är det sönerna som prioriteras medan döttrarna får stanna hemma och hjälpa till på åkern. Därför är det bara drygt hälften av kvinnorna i Malawi som kan läsa och skriva.


Individuell Människohjälp jobbar för att fler flickor ska kunna ta studenten, bland annat genom stipendier och olika slags mentorprogram där flickor och deras föräldrar får träffa utbildade kvinnor som kan fungera som positiva förebilder.


Dessutom lobbar de för att flickor ska få vara barn och inte giftas bort. Att få gifta sig om, när och med vem man vill, borde vara en rättighet för alla. Precis som att få gå i skolan och ha möjligheten att bygga sig en egen framtid.
 

Om du vill kan du läsa intervjun i tidningen Platsjournalen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar